Teknik

När jag ritar mina mönster utgår jag ifrån ett fotografi eller en bild, som jag skriver ut i verklig storlek och därefter delar in i olika färgfält. Slutresultatet för jag sedan över på ett mönsterpapper och färgkodar fälten till de tyger jag vill använda. Därefter för jag över vart och ett av färgfälten till vliesofix som jag sedan stryker fast på respektive tyg. 



Något att tänka på här är att man gör vliesofixbitarna spegelvända, annars blir hela slutresultatet spegelvänt. Jag brukar också alltid se till att tygbitarna överlappar varandra när man väl ska sy fast dom, så att inga tyger sys kan i kant med varandra. Oftast använder jag bomullstyger, men ibland även andra material, t.ex. svart chiffong för mörka eller skuggiga områden. Jag har även använt ett par gamla röda strumpbyxor för att få till rätt röd färg på folkdräkten i ”Magnus och Anna-Karin. I andra fall har jag använt resterna av en vit halvgenomskinlig gardin för att ljusa upp olika områden. , till exempel delar av flickans ansikte i Look daddy, look. Bara fantasin sätter gränserna.

När alla tygbitar – med vliesofix, är utklippta börjar pusslandet, och det är också här man brukar märka om man valt fel färgnyanser och måste göra om vissa områden. När jag är nöjd med resultatet stryker jag fast tygerna antingen direkt på ett mellanlägg eller först tillsammans med varandra i större strukturer, se bild till höger. Jag syr runt alla synliga kanter med genomskinlig tråd på maskin, och till sist sys detaljer med medbomullstråd i olika färger.

För varje nytt projekt testar jag nya metoder, och från att ha jobbat enbart med tygapplikationer lägger jag nu stort fokus på att efterarbeta mina tavlor genom att frihandsbrodera i flera lager på symaskin, för att på så sätt skapa ett intryck av djup. Jag har också övergått till att börja inkludera mer tygfärgning och måleri i mina applikationer. Med få undantag är mina tavlor nästan helt maskinsydda.

Jämför ”Summer dream” före och efter frihandsquiltning av träden, delar av gräsmattan och rabatter. 

För tavlan "Central Park” har det gått åt 800-1000 meter bomullstråd, i 25-30 olika färgnyanser. Fotografiet som jag har utgått ifrån är taget av mig och föreställer Bow Bridge i Central Park, New York.



Vid frågor eller synpunkter, kontakta gärna mig.















Comments